STATUT
Stowarzyszenie „ Orzełki Brzozów”
Rozdział I
Nazwa, teren działania, charakter prawny
§ 1
Stowarzyszenie „ Orzełki Brzozów” jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym stowarzyszeniem mającym na celu rozwój i upowszechnianie kultury fizycznej.
§ 2
Siedzibą i terenem działania Klubu jest miasto Brzozów.
§ 3
Klub jest klubem sportowym w rozumieniu art.3 ustawy o sporcie.
§ 4
Klub nie prowadzi działalności gospodarczej, posiada osobowość prawną i podlega wpisowi do ewidencji prowadzonej przez Starostę Brzozowskiego.
§ 5
- Klub działa zgodnie z Ustawą o sporcie, Ustawą „Prawo o stowarzyszeniach” oraz niniejszym statutem.
- Klub może być członkiem regionalnych i ogólnokrajowych związków sportowych.
§ 6
Klub używa pieczęci, godła, odznak i znaczków organizacyjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Rozdział II.
Cel i środki działania
§ 7
Celem Klubu jest podejmowanie działań:
- podejmowanie działań dla zapewnienia rozwoju psychofizycznego, wychowania, doskonalenia uzdolnień i sprawności, zachowania zdrowia człowieka, w tym
w szczególności dzieci i młodzieży oraz krzewienie wiedzy i utrwalania zwyczajów
w tym zakresie;
- planowanie i organizowanie życia sportowego członków klubu w oparciu o możliwości obiektowe i sprzętowe;
- uczestniczenie w imprezach sportowych;
- organizowanie zajęć sportowych w celu wszechstronnego rozwoju sprawności fizycznej
i umysłowej członków klubu, a także w celu zapobiegania patologiom społecznym;
- organizowanie różnorodnych form współzawodnictwa sportowego;
- realizacja zadań z zakresu krajoznawstwa oraz wypoczynku dzieci i młodzieży;
- realizacja zadań z zakresu profilaktyki uzależnień;
- kształtowanie pozytywnych cech charakteru i osobowości poprzez uczestnictwo
w realizacji zadań Klubu;
- współudział w rozbudowie i utrzymaniu urządzeń i sprzętu sportowego;
§ 8
- Klub opiera swoją działalność przede wszystkim na społecznej pracy swoich członków
i działaczy oraz pomocy rodziców uczniów.
- Do realizacji swoich celów może zatrudniać pracowników.
Rozdział III
Członkowie Klubu, ich prawa i obowiązki
§ 9
Członkowie Klubu dzielą się na:
- członków zawodników;
- członków zwyczajnych;
- członków wspierających
§ 10
- Członkami zawodnikami Klubu są osoby, które złożą pisemną deklarację oraz uiszczać będą składkę członkowską obowiązującą w danym roku kalendarzowym. W roku treningowym wrzesień - sierpień 2014/2015 składka roczna wynosi 120zł od osoby, a rodzeństwo 200zł. Osoby małoletnie muszą posiadać zgodę ich przedstawicieli ustawowych.
- Członkami zwyczajnymi Klubu mogą być osoby pełnoletnie, które złożą pisemną deklarację i zostaną przyjęte przez Zarząd Klubu.
- Członkami wspierającymi Klubu mogą być osoby fizyczne i osoby prawne, które popierają cele klubu, zostaną przyjęte przez Zarząd oraz zadeklarują pomoc materialną lub finansową dla klubu.
§ 11
- Członkowie zawodnicy Klubu mają prawo uczestniczyć we wszystkich przedsięwzięciach realizowanych w ramach zadań statutowych Klubu, które są do nich adresowane.
- Członkowie zwyczajni Klubu mają prawo uczestniczyć w Walnych Zebraniach Klubu
z biernym i czynnym prawem wyborczym.
- Członkowie wspierający mają prawo do uczestniczenia bezpośrednio lub poprzez swych przedstawicieli w Walnych Zebraniach Klubu z głosem doradczym.
- Wszyscy członkowie mają prawo do:
- zgłaszania propozycji i wniosków wobec władz Klubu;
- uczestnictwa w zawodach i imprezach sportowych i rekreacyjnych organizowanych przez Klub;
- korzystania z wszelkich urządzeń Klubu na zasadach określanych przez Zarząd Klubu;
- korzystania z innych uprawnień na zasadach określanych przez Zarząd.
§ 12
- Wszyscy członkowie Klubu obowiązani są:
- troszczyć się o dobro i rozwój Klubu;
- dbać o sprzęt i urządzenia Klubu
- brać czynny udział w działalności Klubu;
- przestrzegać postanowień statutu i uchwał władz Klubu;
- Do obowiązków członków zawodników należy regularne opłacanie składek członkowskich i godne reprezentowanie barw Klubu.
- Członkowie wspierający są zobowiązani spełniać zadeklarowane świadczenia na rzecz Klubu.
§ 13
- Członkostwo w Klubie ustaje na skutek:
- dobrowolnego wystąpienia zgłoszonego na piśmie,
- skreślenia z listy członków w przypadkach określonych w punkcie 2 tego paragrafu
- rozwiązania Klubu.
- Pozbawienie członkostwa przez skreślenie z listy członków Klubu może nastąpić, jeżeli członek:
- nie spełnia wymagań statutowych,
- w sposób zawiniony narusza obowiązki statutowe,
- działa na szkodę Klubu,
- członek zawodnik nie bierze udziału w działalności statutowej Klubu przez okres jednego roku lub zalega z płatnością składek przez sześć miesięcy i mimo wezwania świadczenia tego nie spełnia.
- Uchwałę o skreśleniu z listy członków podejmuje Zarząd Klubu. Od uchwały tej członek może się odwołać do Walnego Zebrania Klubu w ciągu 30 dni od dnia jej doręczenia wraz z uzasadnieniem.
Rozdział IV.
Władze Klubu oraz ich organizacja
§ 14
1. Władzami Klubu są :
- Walne Zebranie Członków,
- Zarząd
- Komisja Rewizyjna
- Kadencja Zarządu i Komisji Rewizyjnej trwa trzy lata.
- Członkowie Zarządu i Komisji Rewizyjnej wybierani są przez Walne Zebranie Członków
w głosowaniu jawnym, chyba, że więcej niż połowa członków biorących udział w Walnym Zebraniu opowie się za wyborami w głosowaniu tajnym.
- W przypadku ustąpienia, wykluczenia lub śmierci członka władz Klubu w trakcie kadencji, skład osobowy tych władz jest uzupełniany spośród nie wybranych kandydatów, wg kolejności uzyskanych głosów. Liczba osób, które uzupełniły skład władz nie może przekroczyć 1/3 liczby członków pochodzących z wyborów.
§ 15
- Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Klubu.
- Do wyłącznej kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:
- uchwalanie programów sportowej, organizacyjnej i finansowej działalności Klubu;
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej oraz udzielanie absolutorium za okres objęty sprawozdaniem;
- wybór Zarządu i Komisji Rewizyjnej;
- rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu w wypadku przewidzianym w § 13 ust.3;
- uchwalanie statutu i dokonywanie jego zmian;
- określanie wysokości składki członkowskiej oraz trybu jej uiszczania;
- podejmowanie uchwał o przynależności do innych organizacji;
- podejmowanie uchwał o rozwiązaniu Klubu i przeznaczeniu jego majątku;
- rozpatrywanie innych spraw wniesionych pod obrady Walnego Zebrania Klubu, lub takich dla których statut nie ustala właściwości innych władz Klubu.
§ 16
- Zwyczajne Walne Zebranie Sprawozdawcze Klubu zwoływane jest przez Zarząd raz
w roku jednak nie później jak do dnia 20 czerwca każdego roku.
- Walne Zebranie Sprawozdawczo-Wyborcze zwoływane jest przez Zarząd co trzy lata.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwoływane jest przez Zarząd :
- z własnej inicjatywy;
- na wniosek Komisji Rewizyjnej,
- na wniosek 3/4 liczby członków Klubu.
- Jeżeli Zarząd nie zwoła Walnego Zebrania, o którym mowa w ust. 1 lub 2 w ciągu 30 dni od upływu terminu, albo nie zwoła Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Klubu w ciągu 30 dni od złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 3 pkt. 2 i 3 Walne Zebranie Członków może być zwołane przez Komisję Rewizyjną.
- Organ zwołujący Walne Zebranie Członków powinien powiadomić na piśmie o terminie
i proponowanym porządku obrad nie później niż 7 dni przed tym terminem.
- Proponowany porządek obrad może być przez Walne Zebranie Członków zmieniony lub rozszerzony.
§ 17
- Walne Zebranie Członków jest prawomocne:
- w pierwszym terminie gdy uczestniczy w nim co najmniej połowa liczby członków;
- w drugim terminie - bez względu na liczbę obecnych, o ile termin ten był podany
w zawiadomieniu.
- W Walnym Zebraniu Klubu mogą uczestniczyć z głosem doradczym osoby zaproszone przez Zarząd.
- Uchwały w sprawie zmian w statucie i rozwiązania Klubu mogą być podjęte tylko wtedy, gdy w Walnym Zebraniu bierze udział co najmniej połowa członków uprawnionych do głosowania i gdy sprawy te są umieszczone w porządku obrad.
§ 18
- Zarząd Klubu składa się z 3 do 7 członków wybieranych przez Walne Zebranie Członków.
- W skład Zarządu wchodzą: Prezes, Wiceprezes i Sekretarz.
- Liczbę członków Zarządu określa uchwała Walnego Zebrania Klubu. Jeśli Walne Zebranie Klubu postanowi, że Zarząd będzie reprezentowany przez więcej niż trzy osoby określenie pozostałych funkcji leży w kompetencji Zarządu.
- Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
- Zasady zwoływania posiedzeń oraz pracy Zarządu określa regulamin zatwierdzony przez tę władzę.
- Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków w tym Prezesa lub Sekretarza.
- W okresie między posiedzeniami Zarządu Prezes kieruje bieżącą działalnością Klubu.
W razie jego nieobecności zastępuje go Sekretarz. Prezes pełni również funkcję pracodawcy w stosunku do zatrudnionych pracowników Klubu.
§ 19
Do kompetencji Zarządu należy :
- kierowanie działalnością Klubu,
- wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Klubu,
- podejmowanie uchwał w sprawach członkowskich,
- uchwalanie okresowych planów działania i preliminarzy budżetowych,
- składanie sprawozdań z działalności Klubu,
- zarządzanie majątkiem i funduszami Klubu,
- reprezentowanie Klubu na zewnątrz,
- powoływanie i rozwiązywanie komisji problemowych.
§ 20
- Komisja Rewizyjna jest władzą Klubu powołaną do sprawowania kontroli nad jego działalnością.
- Komisja Rewizyjna składa się z trzech członków w tym z Przewodniczącego, Zastępcy
i Sekretarza.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej mogą uczestniczyć z głosem doradczym w posiedzeniach Zarządu Klubu.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić innych funkcji we władzach Klubu.
- Komisja Rewizyjna działa na podstawie regulaminu uchwalonego przez tę władzę.
§ 21
Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej należy:
- kontrolowanie działalności Klubu pod względem celowości, prawidłowości i zgodności
z obowiązującymi przepisami, postanowieniami statutu oraz uchwałami Walnego Zebrania Klubu,
- prawo żądania zwołania Walnego Zebrania Klubu w razie stwierdzenia nie wywiązywania się przez Zarząd z jego statutowych obowiązków,
- zwołanie Walnego Zebrania Klubu w razie nie zwołania go przez Zarząd w terminie ustalonym w statucie,
- składanie wniosku o udzielenie lub odmowę udzielenia absolutorium Zarządowi Klubu bądź w stosunku do każdego z członków oddzielnie,
- składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu Klubu.
§ 22
- Członkostwo w Zarządzie lub Komisji Rewizyjnej ustaje na skutek:
- upływu kadencji, przy czym za datę upływu kadencji uważa się datę złożenia sprawozdania;
- ustania członkostwa w Klubie;
- zrzeczenia się udziału w tych organach;
- odwołania przez Walne Zebranie Członków.
§ 23
Na miejsce członków Zarządu lub Komisji Rewizyjnej Klubu, których członkostwo ustało wchodzą do końca kadencji osoby, które w wyborach do tych władz uzyskały kolejno największą liczbę głosów.
Rozdział V.
Majątek i fundusze
§ 24
- Majątek Klubu stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze.
- Majątek ten przeznaczony jest wyłącznie do realizacji celów statutowych.
- Środki finansowe na realizację zadań statutowych Klub uzyskuje z:
- składek członkowskich,
- darowizn, zapisów i spadków,
- dotacji z organów rządowych i samorządu terytorialnego,
- majątku Klubu,
- ofiarności publicznej,
- oraz innych źródeł.
§ 25
Klub nie może:
- udzielać pożyczek lub zabezpieczać zobowiązań swoim majątkiem w stosunku do członków Klubu, członków organów Klubu, pracowników Klubu oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli,
- przekazywać swego majątku na rzecz członków Klubu, członków organów Klubu lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich,
w szczególności jeśli to przekazanie następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
- wykorzystywać swego majątku na rzecz członków Klubu, członków organów Klubu lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich chyba, że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu Klubu,
- zakupu na szczególnych zasadach towarów i usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Klubu, członkowie organów Klubu lub pracownicy oraz ich osoby bliskie.
§ 26
- W zakresie wynikającym z działalności statutowej Klub może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania.
- Do dokonywania czynności prawnych w imieniu Klubu wymagane jest współdziałanie dwóch członków Zarządu, w tym Prezesa lub Sekretarza. Inne osoby mogą dokonywać czynności prawnych w imieniu Klubu wyłącznie na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Zarząd.
Rozdział VI
Zmiana statutu i rozwiązanie Klubu.
§ 27
- Uchwalenie statutu lub jego zmiana oraz podjęcie uchwały o rozwiązaniu Klubu przez Walne Zebranie wymaga większości dwóch trzecich głosów, przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
- Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Klubu Walne Zebranie określa sposób przeprowadzenia likwidacji oraz przeznaczenia majątku Klubu.
- Jeżeli uchwała o której mowa w ust. 2 nie stanowi inaczej, likwidatorami Klubu są Prezes
i Sekretarz Zarządu Klubu.